Xpozer – review, wel of niet doen?

Persoonlijk, Review
Xpozer Make raw not war

Een tijdje geleden kreeg ik een mail van Xpozer om met korting een afdruk te bestellen inclusief wisselsysteem. Vandaag maar eens een Xpozer – review. Disclaimer: Dit bericht is niet gesponsord.

In den beginne…

Omdat ik ben ingeschreven voor de nieuwsbrief van Xpozer kreeg ik een mail waarin stond dat ik iets meer als 15 euro korting kreeg op een 60×40 cm startpakket, inclusief fotoprint, wisselsysteem en ophangbenodigdheden. Dit zou neerkomen op 30 euro in plaats van 45,95 euro.
Hier kon ik geen buil over vallen om het eens een keer te proberen. Ik had al positieve verhalen over Xpozer gehoord, maar in verhalen ga ik niet zo maar in mee zonder het zelf te ervaren. Het mooie is, ze accepteren PayPal dus als het fout gaat dan krijg ik in ieder geval mijn geld terug.

De bestelling bij Xpozer

De link in de mail stuurt je gelijk naar het bestelproces. Het eerste wat je ziet, het kan niet missen want het verschijnt nogal groot in beeld, is dat je gebruik kan maken van de optimalisatie service. Deze service kost je dan 19,95 euro extra. Hier wordt je foto dan bewerkt om het maximale uit je foto te halen met betrekking tot kleurbalans, verscherpen en ruis verwijderen. Op deze pagina kan je kijken wat deze service allemaal inhoud. Je kan zelfs kiezen voor een kleuraccent in je foto’s.

Aangezien ik mijn foto’s zelf bewerk op een gekalibreerd scherm vond ik dit niet nodig.
In het blok onder de optimalisatie service kan je je foto uploaden. Daarna krijg je gelijk de knop om te betalen.
Wat me opviel tijdens het bestelproces is dat je niet kan zien of je foto geschikt is voor het formaat dat je kiest. Waar andere afdrukcentrales nog de keuze hebben om zelf een uitsnede te maken mist Xpozer dit. Maar, zo staat geschreven in de FAQ, mocht het nodig zijn dan nemen ze contact met je op om te overleggen over de uitsnede.
Ik had 2 foto’s geupload om 1 foto kado te doen. De levertijd zou 4-5 werkdagen bedragen.

En nu afwachten

Tijdens het hele proces krijg je diverse mailtjes. Op zich wel fijn want dan kan je fijn de voortgang van je bestelling volgen.
Eerst krijg je 2 mailtjes. Eentje met je account en inloggegevens en de tweede bevat je bestelgegevens. 
Ik bestelde op zaterdag dus dan duurt het wat langer voordat je foto geproduceerd wordt.

Op maandag kreeg ik een mail met de bevestiging dat de foto geproduceerd wordt. Ik kreeg 2 dezelfde mailtjes direct achter elkaar. Of dit nu komt omdat ik 2 foto’s besteld had of dat dit gewoon een foutje is weet ik niet. In beide mails stond namelijk dat ik 2 artikelen besteld had.
Tevens stond er in dat je een mailtje kan verwachten met de track en trace code van PostNL zodra je bestelling de deur uitgaat. Hier kom ik zo op terug. Drie kwartier later kreeg ik een mail dat de foto’s doorgestuurd was naar hun foto-experts. Het leuke is dat in deze mail ook gelijk een instructievideo staat hoe je het systeem moet ophangen.

Nu al verstuurd?

‘s Avonds besloot ik om eens in mijn account van Xpozer te kijken. Hier kan je namelijk mooi de status van je bestelling bekijken.
Status – afgerond. Mmm, nu al? Dat is wel snel. Daarbij stond ook de track en trace code. Die klikken we even aan.
Je wordt netjes doorverwezen naar de site van PostNl waarbij automatisch de track en trace code ingevuld wordt.
Hier stond de melding dat de zending was aangemeld maar nog niet ontvangen door PostNL. Daarbij stond ook de leverdatum. Deze datum stond op voor dinsdag inclusief verwachte tijdsblok. Oh, dat is wel lekker snel.

Ik ben nogal ongeduldig aangelegd dus dit kwam mooi uit.
Dinsdagmiddag nog even kijken op de site van PostNL. De leverdatum was een dag opgeschoven en de levering was nog steeds niet ontvangen door PostNL. Dat kan gebeuren, maar verder afwachten dus.
Woensdag weer even gekeken en warempel, levering nog niet ontvangen en verwachte leverdatum weer een dag opgeschoven. Toch maar even contact opnemen.

Het contactformulier

Onder het kopje “klantenservice” op de site kom je gelijk het contactformulier tegen. Wat opvalt is dat het blok waar je je bericht kan typen als onderwerp “klacht” heeft. Ik heb geen klacht, ik heb een vraag. Opvallend is dat in het kleine balkje bovenin ook het woordje contact staat en dat dit contactformulier niet het kopje “klacht” heeft. Dit is maar een kleinigheidje maar het viel wel op.

Je krijgt netjes een mailtje dat je “klacht” in goede orde ontvangen is. Volgens mij zijn ze bezig om de website aan te passen want in het mailtje staat naast het Xpozer logo de tekst: “click here to add text”. Dit lijkt mij niet de bedoeling.
Woensdagavond kreeg ik een mailtje met de melding dat mijn bestelling verzonden was inclusief track en trace code. Op donderdag kreeg ik antwoord op mijn “klacht”. Hierin stond dat mijn bestelling verzonden was en hoogstwaarschijnlijk deze dag zou ontvangen. Helaas geen reactie op het feit waarom de track en trace code al een aantal dagen zichtbaar was in mijn account. Dit wekt behoorlijk wat verwarring onder klanten lijkt me.

De levering

Netjes, toch de aangekondigde 4 werkdagen. Netjes in een handige doos.Xpozer - review

Geen normale doos maar eentje waar de foto voorzichtig in is opgerold. Helaas zat hier maar 1 foto in en geen 2 zoals ik besteld had.
Toch maar even bellen. De dame van Xpozer was zeer vriendelijk en zag dat de de ontbrekende foto ergens in het systeem was blijven hangen. Zij heeft deze met spoed doorgezet en deze heb ik zaterdag dan ook ontvangen. Ook hier kreeg ik netjes een mail met de track en trace code.
Wat heeft Xpozer toch met die track en trace code? In de mail stond dat ik de foto op maandag of dinsdag zou ontvangen. Maar ik kreeg hem op zaterdag.

Uitpakken

Alles was zeer zorgvuldig ingepakt. Op de foto zelf zat een stuk cellofaan om te voorkomen dat de foto zou beschadigen tijdens het monteren van het ophangsysteem. Wat zat er bij? 2 zijstaven en een middenstaaf, een haak en 2 metalen haakjes. En toch ook niet onbelangrijk om te vermelden is dat de foto er precies zo uit ziet als op mijn gekalibreerde scherm. Geen afwijking te bekennen.

Xpozer - review
De reeds ontvangen instructievideo laat zien hoe je het systeem monteert. Netjes gedaan, het is alleen jammer dat ze er niet bij vertellen waar de metalen haakjes voor zijn aangezien deze niet terug te zien zijn op de video. Er wordt ook geen gebruiksaanwijzing bij geleverd.
Gelukkig biedt de website verduidelijking. Helemaal onderin van de pagina staat een kopje informatie waarbij meer informatie gegeven wordt over het ophangen van een Xpozer. De metalen haakjes blijken klemclips te zijn voor een koordsysteem. Die heb ik dus niet nodig.

Het monteren blijkt zeer eenvoudig. De hoeken zitten al gemonteerd dus je hoeft alleen de stangen te monteren en de ophangbeugel aan de muur te schroeven.

Xpozer - review

Daarna kan je de foto simpel en snel aan de beugel hangen. 

xpozer - review

De foto lijkt wat van slechte kwaliteit omdat deze genomen is met mijn telefoon. De uitgeprinte foto is een stuk helderder en frisser. 🙂

Conclusie

Al met al geef ik Xpozer toch een 8,5. 

Pluspunten

  • De foto’s zijn precies zoals je ze aangeleverd hebt
  • De mailtjes over de voortgang van je bestelling is netjes en overzichtelijk
  • Het ophangsysteem is makkelijk en snel
  • Klantenservice is vriendelijk en snel met een oplossing
  • Ze houden je goed op de hoogte over de voortgang van je bestelling

Minpunten

  • De verwachte leverdatum is niet duidelijk (track en trace code op de site al een paar dagen zichtbaar nog voordat het product verzonden is)
  • Geen gebruiksaanwijzing
  • Videoinstructie laat niet alle bijgeleverde items zien

Op de minpunten valt voor Xpozer nog wat winst te behalen. Ze zijn niet onoverkomelijk maar kan voor wat ergernissen zorgen. Al met al ben ik tevreden met de aangeleverde foto’s. Ik zou Xpozer aanraden aan mijn vrienden, familie en kennissen om daar hun foto’s af te laten drukken. Meer foto’s van mij zien? Kijk dan even bij mijn fotoalbum.

Ik zou dolgraag eens binnen willen kijken bij een afdrukcentrale, gewoon om eens te kijken hoe zoiets nu in zijn werk gaat. Weet iemand of er wel eens open dagen georganiseerd worden?

Tagged , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
%d bloggers liken dit: