Lens met image stabilisation?

Persoonlijk
image stabilisation

Pas geleden schreef ik over 1 van mijn andere objectieven, de plastic fantastic. Nu over een objectief oftewel lens met Image Stabilisation.

 

Wat is dat, een lens met Image Stabilisation?

Image Stabilisation, afgekort IS, betekent beeldstabilisatie. Dit is een techniek die wordt gebruikt om ongewenste bewegingsonscherpte in je foto’s te voorkomen.  Ik noem hier de afkorting IS, deze wordt gebruikt door Canon, maar voor Nikon is dit VR. Vibration Reduction. Lees hier er meer over.

Met deze techniek worden simpel gezegd lenselementen aangestuurd om tegengesteld te bewegen aan de beweging die het objectief maakt. Dit om trillingen van het objectief te corrigeren zodat je toch een scherpe foto kan maken. Hierdoor kan je wat langer uit de hand fotograferen. Normaal is de vuistregel dat je bij een sluitersnelheid van 1/60 sec. nog uit de hand kan fotograferen, kan je met IS makkelijker met een sluitersnelheid van 1/40 sec. fotograferen. Lensen die IS aan boord hebben zijn over het algemeen wat duurder vanwege de techniek die er in zit. Ik heb zelf een 70-300mm lens met IS en USM. Image Stabilsation en Ultra Sonic Motor. Deze kost op dit moment 329 euro. (Tweede hands). De 75-300mm zonder deze techniek kost 110 euro.

IS en statief

Als je langere sluitertijden wilt gebruiken waarbij je eigenlijk niet meer uit de hand kan fotograferen is een statief een must.
Als je een objectief met IS gebruikt in combinatie met een statief moet je de IS uitzetten.
Omdat het objectief de beweging probeert te corrigeren met trillingen, probeert hij dit ook als je camera op statief zet.
Vanwege het statief is er al geen kans meer op trillingen en toch probeert het objectief dit te corrigeren. Dit veroorzaakt dus dat je foto wel bewegingsonscherpte krijgt.

lens met Image Stabilisation
Image Stabilisation uit
lens met Image Stabilisation
Image stabilisation aan

Het resultaat is op bovenstaande afbeeldingen is het verschil goed te zien. De bovenste foto heeft geen bewegingsonscherpte terwijl de onderste dit wel heeft.
Beide foto’s zijn gemaakt met statief en een sluitertijd van 6 seconden. 

Af en toe lijkt het er op dat een foto prima is. Maar als je goed kijkt zie je toch bewegingsonscherpte.

Hoe is jullie ervaring met Image Stabilisation? Laat het weten door een reactie achter te laten.

Tagged , , , ,

1 thought on “Lens met image stabilisation?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
%d bloggers liken dit: